Thursday, February 19, 2009

JULI vs DON


14 feb ari tu akma tuntut janji....Sebenarnya sblm nie aku berjanji ngan Akma nk belikan hamster kat dia. Maka setelah sekian lama aku ingat dia lupe...rupanya dia ingat. so aku pi la kedai kat area sentul (punyalah jauh ampang x dak pets shop ka)sebenarnya ampang punya kedai mahal la..so dgn bantuan untie yuzi aku pi la redah kedai tu... nie pestime nie...byk x tahu yuzi la yg jd cikgi..sbb dia dah ada hamster dan boleh dikatakan menternak hehhe mana taknya bela sepasang dah jd 5 ekor...mmg menjadi la dia ternak..nanti dh banyak leh juai kat tokei kedai tu balik...bisnes tu eheheh....


berbalik plak citer aku td...aku lak yg teruja nk bela hamster nie...cute sgt... aku ada info pasal hemster nie..yg aku beli ni hamster jenis winter white kalu x silap eheheh...





Hamster Putih Musim Dingin

Sering kali disebut hamster Siberia, Winter White pertama diperkenalkan pada permulaan tahun 1970. Meskipun kurang umum daripada Dwarf Campbell, mereka mulai bertambah populer. Karena keunikan mereka berubah warna dari abu-abu tua menjadi putih sebagai kamuflasi di musim salju di alamnya, maka dari itu mereka menyadang nama winter white (putih musim dingin/salju). Sekitar tahun 1988 mutasi muncul pada winter white – putih bagian atas dijaga bulu hitam, telinga abu-abu dan mata hitam. Sekarang dikenal sebagai Winter White Pearl. Pada saat yang sama Safir (Shappire) muncul dengan abu-abu asap bulu atas dengan sedikit blue tinge. Mata hitam dan telinga abu-abu muda. Menyilangkan Sapphire dengan Pearl akan mendapat Sapphire Pearl
Apa perbedaanya?
Hamster Winter White Rusia ini sering disarukan dengan relatifnya yang mirip yaitu Campbel Dwarf Rusia. Selama bertahun-tahun scientist mengklasifikasikan mereka sebagai hamster yang sama lalu mereka mempertimbangkan Winter White ini sebagai subklas dari Campbell dan baru-baru saja mereka diklasifikasi sebagai dua jenis yang terpisah.




nie nk citer ni... dialog aku ngan sofea + akma




aku : adik sapa nama hamster nie?


adik: uli


aku: uli? apa uli?


adik: juli la


aku: gelak la aku sbb mana dtg juli ntah...


kakak: kakak punya DON


aku: hah? mana datang DON? wakkakaka...




diam jek wat tak tahu aku tanya lagi...so nama hamster nie JULI vs DON..... apa2 jek la janji anak2 aku suka...


0 comments: